Saturday, September 27, 2008

Dugaan

Suatu hari, ketika di suatu tempat, telah berkesempatan berbual dengan seseorang yang baru dikenali. Banyak perkara yang dibualkan. Dan agak tertarik apabila beliau menceritakan sesuatu, yang agak menarik untuk dijadikan teladan atau perlu difikirkan. Saya cuba perturunkan cerita tersebut dengan perkataan saya sendiri tanpa mengubah maksudnya.

'Dulu saya jahat, mungkin juga nakal. Tetapi jahat saya tidaklah sampai mencuri ataupun menghisap dadah (tak perlulah diceritakan jenis kejahatan yang telah dilakukannya). Kehidupan saya tidak sukar, saya seronok tetapi tidak gembira. Apa yang saya hajatkan biasanya saya dapat (saya dapatkan dengan berbagai cara; cara betul mahupun salah).

Dipendekkan cerita, akhirnya saya bertaubat. Saya menjadi seorang yang baik, mungkin dengan doa isteri yang penyayang dan sangat sabar. Saya buangkan semua tabiat lama, saya menjadi manusia yang baru biarpun ada rakan-rakan yang meraguinya.

Terima kasih kepada Allah S.W.T. yang telah membimbing dan menunjukkan jalan yang lurus kepada saya. Terima kasih juga kepada isteri yang sangat sabar dan senantiasa berdoa mengharapkan perubahan kepada diri saya.

Tetapi begitulah, apabila saya telah menjadi 'begini', terlalu banyak rintangan dan dugaan yang terpaksa saya alami. Kadangkala saya rasa sangat kecewa, tetapi nasihat seorang rakan mengubat kekecewaan ini. Katanya, dugaan itu adalah dari Allah S.W.T untuk menguji makhlukNya. Ujian itu tandanya Allah S.W.T. menyayangi diri kita.

Nasihat saya untuk abang pula, bersedialah dengan ujian dan dugaan Allah S.W.T. seandainya abang juga ingin menjadi seorang insan yang baik. Dan, bersabarlah dengan dugaan tersebut.'

Begitulah beliau mengakhiri perbualannya sebelum beliau bergegas untuk berangkat menunaikan Umrah...!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...