Saturday, September 20, 2008

Ramadhan

Bulan Ramadhan adalah bulan yang sangat mulia dan kita dituntut untuk memperbanyakkan amal ibadat. Terlalu banyak rahsia yang tersirat di dalamnya. Alangkah indah sekiranya kita penuhkan sepanjang bulan ini dengan bersolat sunat, bersedekah, beramal ibadat, berzikir dan sebagainya.

Tetapi, malangnya kita telah menjadikan bulan ini sebagai bulan untuk berpesta makanan. Pasar-pasar Ramadhan diwujudkan untuk menjual berbagai juadah. Rancangan TV dipenuhi dengan program-program masakan. Dan , di mana-mana diadakan majlis berbuka puasa secara tidak berhemah kerana banyak pembaziran berlaku.

Bilakah masanya Si Penjual di pasar-pasar Ramadhan untuk beramal ibadat seandainya dari awal pagi telah sibuk untuk menyediakan juadah jualan. Dan sehingga selepas berbuka belum pasti selesai berkemas dari pasar Ramadhan. Malamnya sudah pasti keletihan, memaksa mereka untuk berehat awal di atas katil.

Dan, lebih malang kerana pasar-pasar Ramadhan telah dijadikan satu pesta tahunan untuk menarik pelancong asing datang ke negara kita.

"Mungkinkah kisah Yahudi dengan larangan menangkap ikan ada persamaan dengan membanyakkan amalan di bulan Ramadhan ini?" (Atau Allah sengaja menduga kita dengan rezeki yang murah di bulan Ramadhan?)

Dengan hanya tinggal sepuluh hari lagi kita berpuasa ini, jangan lepaskan peluang untuk kita memperbanyakkan amal ibadat. Mudah-mudahan kita sentiasa berada di dalam golongan orang-orang yang beruntung...!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...